Äntligen agility

Idag träffades jag och Mette för lite agilityträning. Mette körde med Lix och med sin egen Pep och jag småpillade lite med en rätt lycklig Zet.

Zet fick träna på att ta hela slalom, fast att jag lämnar och springer mot andra hinder, svårt! Sedan körde vi lite repetitioner på balansbommen och lite handling. Zet är inte lika galen och intensiv som Lix och jag måste erkänna att det känns ovant att träna med honom. Till Zets stora fördel så är han otroligt noggrann och har alltid en påkopplad hjärna. Jag känner att jag kan lita på Zet, utifrån det han kan. Jag vet att han alltid gör sitt bästa och i detta är han noggrann. Därför skiljer min träning av Lix och Zet sig något. Lix är av naturen en rätt slarvig hund, det gör inte honom ngt att göra fel. För då får man göra det igen. Detta har betytt att konsekvens har varit A och O i vår träning. Aldrig släppa på ett rivet hinder eller att han går från kontaktfältet innan mitt ”okej”.  Zet blir eftertänksam om han gjort fel. Utan att gå in på det närmre så får jag lägga upp deras träning lite olika. Grunden är såklart samma men jag måste anpassa min träning av grabbarna efter deras personlighet. Jag filmade lite när Mette körde med Lix, sist de tränade var 6/1 och innan dess minns jag inte när det var. Men de blir mer och mer samkörda och jag tycker att det ser riktigt bra ut!

Lämna en kommentar