Ännu en film…

Det är mycket film i bloggen just nu, men jag tycker det är rätt kul! 🙂

Mosse har lagt upp en film på deras main-dogs och lite av det arbete som de utför på gården med hundarnas hjälp. Jag tycker att det är en väldigt bra film och att alla borde se den. Framförallt om man själv har en border collie eller om man funderar på att skaffa en. Se hur hundarna rör sig i förhållande till fåren. Arbetet blir utfört på ett effektivt sätt och inga får eller lamm blir lidande. Jag anser alltid att god djurhantering ska premieras. Jag avskyr att se ”vallning” där man låter hundarna jaga och stressa fåren. Det är inte vallning för mig, det är jakt. Det finns en del hobby-vallare som åker till fåren för att ”rasta” sina hundar. Det är verkligen inte OK. Har man inte kontroll på sin hund ska man inte släppa den. Det finns hjälp och kurser att tillgå.

Här kommer filmen:

3 tankar på “Ännu en film…

  1. Väldigt fint att se och att se miljön som är bedövande vacker och hundarnas arbetssätt nästintill rörande gör att jag blir väldigt ödmjuk till de som kan träna och förvalta Border Coliien så den får blomma i sina finaste egenskaper.

  2. Jag tycker oxå det ska premieras detta riktiga jobb, så lite stress som möjligt och god djurhantering. Man ser inte det överallt. Har flera gånger varit med vid förflyttningar där man stressar djuren genom grindhål och in i hanteringar. Ne, vältränade hundar gör jobbet riktigt bra!

Lämna en kommentar